19
okt

4 manieren om slim te profiteren van een pop-up store

Wanneer je door een winkelgebied loopt, is er een grote kans dat je een pop-up store tegenkomt. Van online bedrijven die een vaste winkel willen testen tot grote retailers die nieuwe producten introduceren. Het pop-up fenomeen is een belangrijke tool geworden in retailland.

Naast meer verkopen, wordt de pop-up store ook gebruikt om meer te leren over consumenten; hoe een merk zich neerzet en hoe het beïnvloed wordt. Hierbij vier voorbeelden om de toegevoegde waarde van pop-up stores toe te lichten.

 

  1. Verkoop (oude) voorraad en test een nieuwe omzetstroom

Mensen worden aangetrokken door het tijdelijke karakter van pop-up stores. Bijvoorbeeld omdat ze de aanbieding van de pop-up store niet willen missen. In oktober bevond zich in Utrecht een pop-up outlet met duurzame en fair trade fashion. Op een tijdelijke locatie werd de oude voorraad verkocht, terwijl de vaste winkel een paar straten verderop ook open was. De pop-up store voer niet onder dezelfde vlag als de vaste winkel, maar onder de noemer ‘fashion outlet’. Naast het feit dat er geld verdiend werd aan producten die anders afgeschreven zouden worden, creëerde de pop-up store op deze manier de mogelijkheid om tegen stuntprijzen te kunnen verkopen zonder het imago van het merk aan te tasten.

 

  1. Test nieuwe producten of experimenteer met een nieuw concept

Pop-up stores zijn een mooie manier om een idee te ontwikkelen binnen een bepaalde periode en scope. Verzamel feedback en suggesties door producten te testen en te demonstreren voordat je de markt opgaat met je nieuwe product of concept. Zo is conceptstore Hutspot ooit begonnen met een pop-up store omdat de eigenaar het pand ging verbouwen. Ze kregen de mogelijkheid hun verdienmodel te testen en aan te passen voordat er een vaste winkel geopend werd. Het blijkt een succes: na twee stores en een bar in Amsterdam, breidt Hutspot in november uit met een locatie in Utrecht

 

  1. Gebruik een pop-up store als een marketingmogelijkheid

Steeds vaker worden pop-up stores ingezet om meer naamsbekendheid te creëren. Een nieuwe locatie kan een nieuwe groep mensen bereiken. Door jouw producten in te laden en in een nieuw gebied uit te laden, komt een groep mensen in aanraking met jouw merk die anders niet langs de vaste winkel lopen of de online shop bezoeken. Geef exclusieve samples, kortingen of gift cards weg zodat consumenten terug blijven komen naar jouw merk nadat de pop-up store is gesloten. Door bezoekers aan te sporen hun ervaringen te delen op social media wordt er naast meer bereik ook de mogelijkheid gecreëerd om de reacties te analyseren en deze te gebruiken voor een volgende marketingcampagne.

 

  1. Organiseer een pop-up tijdens een feestdag

Feestdagen zijn de uitgelezen momenten om je omzet een boost te geven. Spirit Halloween opent jaarlijks 1.150 tijdelijke Halloween stores door heel Amerika en verdient ieder jaar haar omzet binnen drie maanden. Hoe kan jij zelf meeliften op een feestdag? Creëer bijvoorbeeld een specifieke sfeer of een one-stop-shop door samenwerkingen aan te gaan met andere partijen. Denk aan een bloemist, chocolatier en online sieradenshop die samenkomen in een speciale Moederdagwinkel. Een opvallende manier om makkelijk en leuk een mooi cadeau te vinden!

Comments ( 0 )

    Leave A Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *