08
jul

6 redenen om een pop-up store te openen

In 2015 werd bekend dat pop-up retail een waarde van 2,3 miljard pond heeft in de Britse economie. Daarbij heeft 10 procent van de retailers aangegeven binnen de komende vijf jaar een pop-up store te willen openen, aldus een Brits onderzoek van het Centre for Economics and Business Research (CEBR) en telecombedrijf EE. Volgens CEBR wordt pop-up retail een steeds gebruikelijker platform voor zowel mensen met nieuwe business ideeën als voor bestaande bedrijven die op zoek zijn naar een nieuwe en innovatieve manier om met consumenten in contact te komen. Wat zijn de specifieke redenen om een pop-up store te openen?

1. Zet jouw merk in de spotlight

Zowel consumenten als de media houden van de reuring die een pop-up store creëert. Door het tijdelijke karakter van een pop-up winkel wordt de consument aangetrokken om de exclusieve beleving mee te maken. Een succesvolle pop-up store combineert een A-locatie met een goed (retail)concept en een onvergetelijke ervaring voor de consument. Betrek de consument op een unieke manier bij jouw merk!
Zo opende Pon bijvoorbeeld vorige maand een Experience Store waarbij er iedere maand een van hun merken op een interactieve wijze in de spotlight gezet wordt.

2. Interactie tussen online en offline

Volgens Forrester.com zal in 2020 45% van de offline retail sales beïnvloed worden door het web. Ondanks het feit dat de consument aan “showrooming” (het bekijken van producten in de winkel om deze vervolgens online aan te schaffen) doet, is het volume van aankopen in de winkel dat volgt op het online onderzoeken van het product een stuk groter. Door online met offline te integreren in een pop-up store kan de consument zowel “showroomen” als het product direct in de (pop-up) winkel kopen.

3. Interactie met de doelgroep

Vaak is het voor de consument een toegevoegde waarde om vragen te kunnen stellen of te praten met de designer of een brand ambassador. Uiteraard is het mogelijk om met de helpdesk van een webshop te chatten, maar dat voelt niet hetzelfde als iemand in persoon spreken. Door goed te luisteren naar wat de consument te zeggen heeft, identificeer je (misschien wel onbekende) behoeftes en kan je naar een passende oplossing zoeken, of genereer je waardevolle feedback. Ook kan het lastig zijn om online een duidelijk onderscheid te maken tussen verschillende merken in eenzelfde productcategorie. Met een pop-up store wordt het makkelijker om informatie te geven en uit te leggen waarom de consument jouw product nodig heeft in plaats van die van de concurrent. Overtref verwachtingen!

4. Test een nieuwe markt

Een pop-up store openen brengt minder kosten en risico’s met zich mee dan het openen van een vaste winkel. Denk bijvoorbeeld aan vast personeel, een 5-jarig huurcontract, investering in het interieur en het onbekend zijn met een nieuwe markt of locatie. Wat als je er na een korte periode achter komt dat een vaste winkel toch niet werkt, of dat je de winkel beter op een andere locatie had kunnen openen? Of misschien blijkt een fysieke winkel wel een goede aanvulling op de verkoopkanalen te zijn.

5. Test een nieuw product

Pop-up stores zijn een perfect middel om directe feedback te genereren. Een pop-up store is daarom een mooie tool om een nieuw concept of product te testen op een kleinere schaal. Door de interactie met de consument wordt het makkelijk om specifieke feedback te genereren en tegelijkertijd mensen bekend te laten maken met en informatie te geven over jouw product.
Zo opende in 2015 de VoorKeur pop-up store waarbij kwekers van bloemen, planten, groente & fruit en producten van verpakkingsmateriaal producten of concepten konden laten testen. Consumenten konden in de store tenminste 6 verschillende varianten van een plant of bloem of product beoordelen voordat de producten in de markt gezet zouden worden.

6. De fysieke ervaring draagt bij aan de perceptie

Een fysieke omgeving geeft de consument iets wat online niet verkrijgbaar is: een ervaring met al de vijf zintuigen. Online is het zeker mogelijk om een product te zien, maar wanneer het gaat om het materiaal of de vormgeving, is er geen vervanging voor de fysieke omgeving. Is het wel eens opgevallen dat het in een bepaalde winkel zelfs op een bepaalde manier kan ruiken?  Door de verschillende zintuigen te prikkelen wordt winkelen een beleving.
Wellicht nog belangrijker zijn de service en gastvrijheid in een winkel. Een warm welkom, goede adviezen in plaats van gladde verkopen en persoonlijk contact met klanten zijn factoren die loyaliteit en enthousiasme creëren. Verbind mensen met jouw merk!

Comments ( 0 )

    Leave A Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *