Vroeger zou een winkellocatie van Samsung voornamelijk ingericht zijn om verkopen te stimuleren. Met de huidige veranderingen in het winkellandschap zoeken retailers nieuwe manieren om meer en beter over de producten en het merk te kunnen vertellen dan enkel de boodschap “hier is het product” te uiten. Daarbij zorgen de hoge vastgoedprijzen op high traffic locaties er ook voor dat retailers de meters van hun winkel beter kunnen benutten door bijvoorbeeld de locatie in te richten als een zogenoemde experience store.

Hoewel sommigen beweren dat een winkel waarin het product enkel ervaren kan worden niet lucratief is, omdat er niet direct aan de bevrediging van de aanschaf wordt voldaan, zijn er bedrijven die hun strategie volledig hebben gebaseerd op dit fenomeen. Winkelmedewerkers zouden op deze manier meer tijd en aandacht hebben om de producten te bespreken met de winkelbezoekers en hoeven zich niet bezig te houden met de organisatie van de opslag en het bijvullen van de voorraad. Daarnaast hoeven retailers geen extra dure meters meer te huren voor het magazijn.

Zo dacht mannenkledingwinkel Bonobos uit Amerika ook, dat startte als een online shop. In 2011 openden zij hun eerste winkel, ook wel een guideshop genoemd. Een winkel met enkel samples, zonder voorraad, waar mannen de kleding kunnen passen, zien en voelen en direct online in de winkel kunnen bestellen. De verkoopmedewerkers hebben de taak om iedere bezoeker te helpen zoeken naar de juiste pasvorm en de kleding die past bij de klant. Ze hoeven zich niet bezig te houden met de voorraad en welke broek in welke winkel het beste verkoopt. Na het passen kunnen de consumenten direct in de winkel de producten online bestellen; waar vanuit 1 centraal magazijn de bestelling naar hun huis verzonden wordt. Het concept blijkt een succes: sinds 2011 heeft Bonobos 20 van zulke showrooms geopend en zijn ze van plan om in 2016 nog eens zeven guideshops te openen.

Schermafbeelding 2016-04-10 om 09.45.47 Het idee achter het concept van Bonobos is om de aankoop van het product te scheiden van de distributie. Dit is geen nieuwe strategie: meubel- en beddenwinkels hebben al langer showrooms waar men de producten kan uitproberen zonder de aankopen direct mee naar huis nemen. In eerste instantie werd dit concept bij kledingretailers ingezet om kosten te besparen, maar het blijkt dat er op deze manier een heldere en unieke brand experience neergezet kan worden waar de aandacht volledig op de bezoekers in de winkel gevestigd wordt.

Of de grote en bekende retailers zullen meegaan in dit nieuwe fenomeen is nog maar de vraag. Het zou inhouden dat onder andere de supply chain aangepast zou moeten worden om enkel individuele verzendingen te verwerken, in plaats van grote voorraden naar de winkels te versturen. Daarnaast zijn de klanten van deze retailers het gewend om direct een aankoop in handen te hebben en het dezelfde dag nog te kunnen gebruiken. Maar voor de kleine en nieuwe (online) retailers is de showroom een opvallende uitkomst om hun merk te presenteren aan het publiek. En zeker niet minder vanwege de lagere kosten die een showroom met zich meebrengt.

Benieuwd naar een fraai voorbeeld in de buurt? Hou onze social mediakanalen in de gaten, want binnenkort hebben we een leuk nieuwtje over een experience store die in juni geopend zal worden!