De aantrekkingskracht van Utrecht als pop up winkelstad
Zoals de Lonely Planet beschrijft: het is moeilijk om niet verliefd te worden op Utrecht.
Utrecht straalt één en al gezelligheid uit. Het wordt ook wel klein Amsterdam genoemd, maar dan zonder de hordes toeristen. Maar wel met grachten, waar je ook nog aan kunt zitten en werfkelder heeft. Ook vind je er een tal aan winkels (en pop up stores) en heeft de stad een unieke mix van grote ketens en kleine boetiekjes. Een hele dag shopfun gegarandeerd. Daarnaast heeft kortgeleden het grote winkelcentrum Hoog Catharijne een transformatie ondergaan en is het een prachtig plek geworden om te shoppen. Ideaal als het weer wat minder is.
Voor retailers en bedrijven is het centrum van Utrecht een perfecte locatie voor het openen van een pop up store of brandstore. Door de goede bereikbaarheid van de stad, de diversiteit aan inwoners en hun relatief hoge opleidingsniveau en de grootte van het winkelgebied, is het een stad om producten of diensten goed te vermarkten, te testen en te branden.
Utrecht facts
- Bijna 400.000 inwoners
- In de top 4 van grootste steden van Nederland
- De meeste populatie groei (21,4%) in Nederland
- De Universiteit Utrecht behoort tot top van Europa
- 41% van totale populatie is hoog opgeleid
- Drukste station van Nederland met 90 miljoen reizigers per jaar
- Meer dan 500 restaurants en bars
- 159 nationaliteiten
- Tweede meest aantrekkelijke regio van Europa
1. Overzicht van de winkelgebieden
Utrecht kan ingedeeld worden in een paar winkelgebieden. Zo kent de stad het ‘gouden rondje’, een route die de meeste shoppers nemen, maar ook straatjes met gave conceptstores en kleinere boetiekjes. We geven hier een helder overzicht van de gebieden, zodat je alvast kunt kijken welke pop up locatie het beste bij jou en je organisatie past.
2. Winkelcentrum Hoog Catharijne
Het winkelcentrum is hernieuwd en heeft prachtige winkelruimtes. Hoog, functioneel en brandtechnisch veel in petto. Vooral winkelend publiek dat met het Openbaar Vervoer is het een ideale plek om te shoppen. De huurprijzen zijn ‘aan de prijs’, maar een hoge passantenstroom en mogelijkheid tot een gave brandcampagne is gegarandeerd.
3. Het gouden A1 rondje
De stad kent vele ontwikkelingen, maar nog steeds spreken we over het gouden shoprondje, dat winkelend publiek loopt. Het rondje bestaat uit De Lange Elisabethstraat, Steenweg en Oudegracht. De straten kent vooral veel bekendere of grotere ketens. De Lange Elisabethstraat heeft op een gemiddelde zaterdag zo’n 33.000 passanten. De grootte van de winkelruimtes zijn zeer divers.
4. Toeristen hub
Toeristen vinden alles rondom de Domkerk erg leuk. Daar bevinden zich ook de meeste toeristische trekpleisters, maar ook het VVV-kantoor van Utrecht. Daarnaast zijn de meest idyllische foto’s rondom de Dom te maken. Vooral het straatje de Lichte Gaard dat aan de Oude Gracht ligt. Het toeristische winkelgebied bestaat dus vooral uit: De Lichte Gaard, Vismarkt, Choorstraat en Zadelstraat. Je vindt daar een leuke mix tussen Utrecht shops, boetiekjes, koffiezaakjes en delicatessenzaakjes. De units zijn vaak wat kleiner, rond de 50m2.
5. Een boel boetiekjes
Rondom de drukke winkelstraten bevinden zich veel leuke kleinere straatjes. Minder passanten, maar wel waar veel locals shoppen en waar eigenheid gedragen wordt. Tot deze straten rekenen we de Zadelstraat, Lijnmarkt, Choorstraat en Oudkerkhof. Oudkerkhof is van oudsher de PC van Utrecht. Een wat grotere staat met wat luxere brands. Vanaf de Mariaplaats (horecaplein) loop je door naar de Zadelstraat, Lijnmarkt en Choorstraat. Door de optimalisatie van het station en Hoog Catharijne zien we dat ook deze straten steeds meer passanten aantrekt. De straatjes kennen een passantenstroom van gemiddeld 17.000 op een gemiddelde zaterdag.
6. Handcrafts & Horeca
En dan hebben we nog de oostelijke kant van de Oudegracht waar een diversiteit aan winkels te vinden zijn. Grote retailers als Bever en Urban Outfitters, modezaken zoals Coef en Sissy Boy en leuke conceptstores als Hutspot. Een zeer leuk gebied waar ook de diversiteit een publiek immens is, maar het aantal passanten ook erg verschilt per locatie.
Cijfers passantenstromen zijn afkomstig van Locatus