Wil jij een gave pop up- of brandstore in Utrecht openen? Neem dan met ons contact op. We helpen je met je locatie, creatie en marketing!

Waarom een pop-up store?

Giant pop up store Utrecht

Pop up retail is hip & happening! Voor zowel nieuwe business ideeën als voor bestaande bedrijven die op zoek zijn naar een nieuwe en innovatieve manier om met consumenten in contact te komen. Maar wat zijn de specifieke redenen om een pop-up store te openen?

1. Zet jouw merk in de spotlight

Zowel consumenten als de media houden van de reuring die een pop up store creëert. Door het tijdelijke karakter van een pop-up winkel wordt de consument aangetrokken om de exclusieve beleving mee te maken. Een succesvolle pop-up store combineert een A-locatie met een goed (retail)concept en een onvergetelijke ervaring voor de consument. Betrek de consument op een unieke manier bij jouw merk! Zo opende Pon bijvoorbeeld veen Experience Store waarbij er iedere maand een van hun merken op een interactieve wijze in de spotlight gezet wordt.

2. Interactie tussen online en offline

Online is het toverwoord. Echter, fysieke winkels blijven relevant. Driekwart van de Nederlanders verkiest fysieke winkel met goede sfeer boven webshop.  De rol van een winkel evolueert alleen naar een plek waar je niet alleen kunt shoppen maar ook kunt ontdekken en ervaren. Er zijn twee redenen waarom Nederlanders fysiek shoppen: onmiddellijk aankopen doen en aankopen fysiek ervaren (voelen, zien, horen). Wel blijkt uit onderzoek van Salesforce dat 65 procent van de Nederlandse consumenten online producten koopt die later in een winkel worden opgehaald. Herbij fungeert een fysieke winkel ook als pick-up point. Door online met offline te integreren in een pop up store kan de consument zowel “showroomen” als het product direct in de (pop-up) winkel kopen.


3. Interactie met de doelgroep

Vaak is het voor de consument een toegevoegde waarde om vragen te kunnen stellen of te praten met de designer of een brand ambassador. Uiteraard is het mogelijk om met de helpdesk van een webshop te chatten, maar dat voelt niet hetzelfde als iemand in persoon spreken. Door goed te luisteren naar wat de consument te zeggen heeft, identificeer je (misschien wel onbekende) behoeftes en kan je naar een passende oplossing zoeken, of genereer je waardevolle feedback. Ook kan het lastig zijn om online een duidelijk onderscheid te maken tussen verschillende merken in eenzelfde productcategorie. Met een pop-up store wordt het makkelijker om informatie te geven en uit te leggen waarom de consument jouw product nodig heeft in plaats van die van de concurrent. Overtref verwachtingen!


4. Test een nieuwe markt

Een pop up store openen brengt minder kosten en risico’s met zich mee dan het openen van een vaste winkel. Denk bijvoorbeeld aan vast personeel, een 5-jarig huurcontract, investering in het interieur en het onbekend zijn met een nieuwe markt of locatie. Wat als je er na een korte periode achter komt dat een vaste winkel toch niet werkt, of dat je de winkel beter op een andere locatie had kunnen openen? Of misschien blijkt een fysieke winkel wel een goede aanvulling op de verkoopkanalen te zijn.


5. Test een nieuw product

Pop  up stores zijn een perfect middel om directe feedback te genereren. Een pop-up store is daarom een mooie tool om een nieuw concept of product te testen op een kleinere schaal. Door de interactie met de consument wordt het makkelijk om specifieke feedback te genereren en tegelijkertijd mensen bekend te laten maken met en informatie te geven over jouw product.

6. Kanaal binnen je brand en/of marketingcampagne
Bron: Parool

Een pop up store wordt ook vaak ingezet door brand- en marketingteams binnen organisaties. Dan noemen we het een Brandstore of Experience Store. En is het een onderdeel van de (360  graden) campagne. Mooie voorbeelden hiervan zijn: HEMA’s paasei pop up shop, Vitens Waterwinkel, Netflix’ Stranger Things Experience Store.


7. De fysieke ervaring draagt bij aan de perceptie

Een fysieke omgeving geeft de consument iets wat online niet verkrijgbaar is: een ervaring met al de vijf zintuigen. Online is het zeker mogelijk om een product te zien, maar wanneer het gaat om het materiaal of de vormgeving, is er geen vervanging voor de fysieke omgeving. Is het wel eens opgevallen dat het in een bepaalde winkel zelfs op een bepaalde manier kan ruiken?  Door de verschillende zintuigen te prikkelen wordt winkelen een beleving. Wellicht nog belangrijker zijn de service en gastvrijheid in een winkel. Een warm welkom, goede adviezen in plaats van gladde verkopen en persoonlijk contact met klanten zijn factoren die loyaliteit en enthousiasme creëren. Verbind mensen met jouw merk!